مقالات

مقره چیست

مقره چیست

مقره چیست ؟

انواع مقره ابزاری اند که وظیفه آن ها این است که جریان های الکتریکی را به درستی کنترل کنند . 

نام مقره در زبان انگلیسی Pin insulator می باشد.

در نقطه مقابل این ابزار، هادی ها قرار دارند، که موجب میشوند جریان برق آزادانه ادامه داشته باشد. 

اینها در واقع موادی هستند که در وسیله های خانگی و مدارات الکتریکی بعنوان محافظ عکل میکنند.

نوع حرارتی مقره نیز مشابه آن می باشد ، با این تقاوت که جریان گرما را نیز علاوه بر برق محدود می کند .

این مواد دارای مقاومت بسیار بالا و قابلیت هدایت خیلی کم می باشند.

در درون اتمهای این موارد نیز الکترون ها محکم بوده و نسیتا تحرک بسیار کمی دارند.

به همین دلیل که الکترون ها پویا نبوده و به راحتی در حال چرخش نیستند ، جریان برق نمیتواند براحتی عبور نماید. 

علاوه بر محافظت در مقابل از دست رفتن جریان ، با متمرکز ساختن آن ، جریان را کارآمدتر می کنند .

مقره چیست

هادی یا رسانا چیست ؟

در مقابل یک عایق یک هادی قرار دارد که ماده ای با ضریب مقاومت کم و رسانایی بسیار بالا برای جریان الکتریکی یا گرما است. 

اغلب فلزات بعنوان رسانا در نظر گرفته میشوند. 

دلیل این است که الکترون های آنها در تحرک محدود نبوده و اجازه می دهند جریان برق و گرما جریان یابند . 

فلز مس یکی از پرکاربردترین رساناهای برق در سیمها می باش.

 البته تقریباً همه فلزات تا حدی هدایت برق را انجام می دهد . 

آب و بیشتر مایعات نیز رسانا هستند .

مقره چیست

انواع مقره ها کدامند ؟

عملکرد قابل قبول و خوب یک خط سربار به انتخاب قابل توجهی از این نوع از مواد وابسته است . 

انواع مختلفی از مقره ها موجود است اما متداولترین آنها موارد زیر هستند؛

1 – نوع پین

2 – نوع سیستم تعلیق

3 – نوع فشار

4 – نوع قلاب

مقره پین

همانطور که از اسم آن مشخص است ، مقره نوع پین به بازوی متقابل قطب ایمن می باشد. 

یک شیار در قسمت بالای آن برای نگه داشتن هادی تعبیه شده است. 

هادی از شیار عبور کرده و سپس به همان مواد رسانا متصل می شود .

نوع پین آن بمنظور انتقال دادن و توزیع برق در ولتاژ تا مقدار  33kv مورد استفاده قرار میگیرد.

بجز ولتاژ عملیاتی که برابر 33kv است، این نوع پین بسیار حجیم و از این رو غیر اقتصادی است.

مقره چیست

مقره سیستم تعلیق

در زمان افزایش ظرفیت ولتاژ ، هزینه های مقره نوع پین زیاد می شود.

نتیجه اینکه این نوع مقرون به صرفه نیست.

برای ولتاژ بالا ( بزرگ تر از 33kv ) ، معمولاً استفاده از مقره تعلیق اقتصادی تر است .

در این نوع مقره چند دیسک چینی بصورت یک سری به هم وصل شده اند تا این ماده تشکیل شود. 

هرکدام از دیسک ها برای ولتاژ کم طراحی شده است. 

تعداد دیسک های موجود در داخل یک سری متناسب با ولتاژ کار فرق می کند . 

اگر ولتاژ به اندازه ی  33kv باشد ، به حداقل سه دیسک در داخل یک سری نیاز داریم .

مطالعه کنید

برای یافتن اطلاعات بیشتر به وبلاگ یراق گستر تهران مراجعه نمایید

مزیت مقره نوع سیستم تعلیق چیست ؟

در مقاله مقره چیست میتوان به مزایای این نوع مقره هااشاره نمود که  به ترتیب عبارتند از؛ 

1 – نوع سیستم تعلیق با قیمت کمتر نسبت به نوع پین برای ولتاژ فراتر از 33kv است .

2 – اگر آسیبی در دیسک رخ داده باشد ، کل رشته بلااستفاده نمی شود ، بلکه میتوان دیسک آسیب دیده را جایگزین نمود .

3 – متناسب با ولتاژ کار ، تعداد دیسکهای مورد نظر را میتوان بصورت یک سری وصل کنیم .

مقره فشار

در خطوط با ولتاژ بالا از مقره نوع کرنش یا فشار استفاده می شود . 

در خطوط انتقال با ولتاژ کم ، نوع کرنش یا فشار از مجموعه ای از مقره های تعلیق تشکیل شده است. 

دیسک نوع کرنش یا فشار در صفحه به شکل عمودی مورد استفاده قرار میگیرد .

مقره قلاب

مدتها پیش ، از نوع بند یا قلاب از انواع مقره، بجای نوع کرنش یا فشار استفاده میکردند.

ولی امروزه در خطوط با ولتاژ پایین هم از آنها استفاده میشود.

همچنین این نوع هم در موقعیت افقی و هم در موقعیت عمودی استفاده می شود. 

آنها را میتوان بهطور مستقیم با پیچ یا بازوی صلیبی به یک قطب ثابت کرد .

مقره چیست

از اینکه برای مطالعه ی این مقاله وقت گذاشتید متشکریم.

در صورت وجود هرگونه سوال یا انتقاد ، کارشناسان یراق گستر تهران در اسرع وقت در خدمت شما خواهند بود. 

 

1 دیدگاه در “مقره چیست

  1. مدیر گفت:

    تست دیدگاه نوشته های بلاگ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *