مقالات

روش های سیم کشی ساختمان

روش های سیم کشی ساختمان

زمانی که می خواهیم پروژه ساختمان سازی را انجام دهیم و از مرحله ساخت به مرحله آماده سازی ساختمان گام بگذاریم باید مراحل زیادی را طی کنیم و مسلما هر کدام از این مراحل با روش ها و استاندارد های متفاوتی انجام می‌شود. پس از پشت سر گذاشتن اقدامات طولانی به منظور آماده سازی ساختمان، نوبت به سیم کشی ساختمان می رسد؛ می توان گفت که یکی از مهم ترین و حساس ترین مراحل در هر پروژه ساختمانی است.

سیم کشی ساختمان ها با توجه نوع و کاربرد ساختمان به دو روش متفاوت انجام می دهند که از مراحل اولیه ساختمان سازی شروع می شود و تا مرحله نازک کاری ساختمان ادامه دارد به همین دلیل باید صحیح و کاملا درست انجام شود. روش اول برای انجام سیم کشی ساختمان روکار است و روش دوم سیم کشی به صورت توکار انجام می شود. معمولا در روش روکار سیم ها از روی گچ دیوار عبور داده می شوند، یعنی آن ها را داخل دیوار پنهان نمی کنند. اما اگر سیم ها بیرون دیوار بمانند مسلما ظاهری زشت و نا منظم را مشاهده خواهیم کرد.

معمولا برای حفظ نظم و امنیت و زیبایی در جهت پنهان کردن سیم ها از داکت های مخصوص استفاده می کنند. زمان استفاده از داکت ها ممکن است که در سیم کشی ساختمان مشکلاتی دیده شود برای رفع این مشکلات و عیب یابی دسترسی به سیم ها آسان تر خواهد بود. اما در روش توکار که بسیار متداول هم می باشد ظاهر و زیبایی و امنیت ساختمان حفظ خواهد شد.

در این روش معمولا سیم ها را از زیر گچ ها و یا سیمان ها عبور می دهند. لازم است بدانید که سیم کشی ساختمان ها امری بسیار تخصصی است و هر کسی نمی تواند که این کار را انجام دهد.

استاندارد های سیم کشی ساختمان

استاندارد ها مجموعه قوانینی هستند که یک برق کش ساختمان برای سیم کشی ساختمان باید راجع به آن ها اطلاعات کافی داشته باشد. یک برقکار باید سیم کشی را اصولی و استاندارد انجام دهد تا امنیت ساختمان و ساکنان آن تامین شود در غیر این صورت خطرات و خسارت های جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. لازم است بدانید که تمام سیم های داخلی یک خانه باید داخل لوله های مخصوص قرار بگیرند. برخی از استاندارد های سیم کشی سلختمان عبارت اند از:

» حداقل نسبت قطر داخلی لوله به قطر دسته سیم ها باید 3 باشد.

» زمانی که می خواهیم لوله ها را به هنگام لوله کشی برق ساختمان نصب کنیم باید خالی باشند و زمانی که لوله کشی به پایان رسید، سیم ها و کابل ها به داخل آن هدایت می شوند.

» تغییر نوع لوله بدون تعبیه نوعی جعبه در محل تغییر ممنوع است. ( مثلا نوع لوله فولادی به لوله پلاستیکی )

» مدار هایی که در زیر کف ها قرار می گیرند باید فقط با استفاده از لوله های فولادی یا پلاستیکی صلب اجرا بشوند.

» در هنگام لوله کشی استفاده از لوله بر ممنوع است لوله ها باید با اره بریده شوند.

نقشه سیم کشی ساختمان

در نقشه های سیم کشی ساختمان جای کلید ها، لامپ ها، پریز ها، لوله های برق، جعبه تقسیم و جعبه فیوز و … مشخص می شود یا نوع روکار بودن و توکار بودن سیم کشی مشخص می شود. همان گونه که قبل تر اشاره کردیم کشی ساختمان ها به دو صورت توکار و روکار انجام می شوند.

سیم کشی روکار

در روش روکار سیم ها از روی گچ دیوار عبور داده می شوند به عبارت ساده تر آن ها را داخل دیوار پنهان نمی کنند اما اگر سیم ها بیرون دیوار بمانند مسلما ظاهری زشت و نا منظم را مشاهده خواهیم کرد معمولا برای حفظ نظم و امنیت و زیبایی در جهت پنهان کردن سیم ها از داکت های مخصوص استفاده می کنند.

سیم کشی توکار

استفاده از روش توکار بسیار متداول است و یک روش بسیار مناسب برای تمام پروژه ها می باشد. گفتنی است که در این روش سیم ها از زیر سیمان ها و یا گچ ها عبور داده می شوند. در این روش می توان از سیم های مخصوص و مجهز به چند لایه عایق استفاده کرد و آن ها را به صورت مستقیم زیر گچ ها جایگذاری کرد یا می توان آن ها را در لوله های خرطومی و یا پی وی سی مخصوص در زیر گچ و سیمان ها جایگذاری کرد و در نهایت به کمک فنر های مخصوص سیم کشی، سیم های برق را داخل آن ها قرار می دهند.

ویژگی های خوبی که این روشدارد این که زیبایی ساختمان و امنیت آن حفظ می شود، مرتب بودن و نظم را برای ساختمان به ارمغان خواهد آورد. در این روش موقعیت سنجی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد و یک برق کار باید به بهترین شکل و اقتصادی ترین روش با حفظ استاندارد ها آن را انجام دهد.

محل قرار گرفتن کلید ها و پریز ها

» فاصله های استاندارد برای قرار گرفتن کلید ها و پریز ها عبارت اند از:

» معمولا کلید های داخل ساختمان از کف 110-120 سانتی متر فاصله دارند.

» پریز های داخل ساختمان از کف 30 – 35 سانتی متر می باشد.

» پریز های روی کابینت از روی کابینت 20-30 سانتی متر

» پریز های مورد استفاده برای یخچال و فریزر از کف 110-120 سانتی متر

»پریز های مورد استفاده برای ماشین لباسشویی از کف 70-80 سانتی متر

» گوشی آیفون از کف 130 – 150 سانتی متر

» برای روشنایی دیواری همچون مهتابی از کف 210 سانتیمتر

نکات فنی در سیم کشی ساختمان

سیم کشی برای ساختمان ها یک امری کاملا حرفه ای و تخصصی است و هر کسی نمی تواند که آن را انجام دهد لذا نیاز به دانش و اطلاعات کافی دارد. در انجام سیم کشی ساختمان ها باید نکات ایمنی و استاندارد ها کاملا رعایت شوند تا در آینده دچار حادثه های جبران ناپذیر نشویم. در ادامه برخی از این نکات را ارائه می دهیم.

» سیم کشی ساختمان را به افراد ماهر و متخصص بسپارید.

» با توجه به میزان حساسیت این کار حتما از بهترین و با کیفیت ترین لوله های برق استفاده کنید.

» محل قرار گیری وسایل و لوازم آشپزخانه حتما باید مشخص باشند برای مثال یخچال، ماشین لباسشویی و …

» سعی کنید برای لوازمی همچون کولر گازی که برق زیادی را مصرف می کنند، فیوز جداگانه ای تعریف کنید.

» حتما فاصله های استاندارد را برای قرار دادن کلید و پریز ها رعایت کنید.

» فیوز هایی را که برای قسمت های مختلف به کار میبرید باید ظرفیت استاندارد در آنها رعایت شود مثلا فیوز روشنایی باید دارای ظرفیت 10 آمپری باشد، فیوز کنتور باید دارای ظرفیت 25 امپری باشد. فیوز پریزها 16 آمپر، فیوز اصلی ساختمان از ظرفیت 20 آمپری برخوردار می باشد.

جهت خرید انواع سیم و کابل به دسته مربوطه مراجعه نمایید..

فروشگاه یراق گستر تهران، ارائه دهنده بهترین محصولات سیم و کابل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *